Hou uw business model actueel

business model actueel

Het internet en de economische omstandigheden hebben de manier van zaken doen grondig veranderd. Sommigen noemen dit een crisis. Crisis betekent: “voorbijgaande” periode. Dit is het niet. We houden het beter bij een “nieuwe werkelijkheid”. Maar veranderingen brengen kansen… Speel daar op in en hou uw business model actueel.

1. Digitaliseer waar mogelijk

Maak maximaal gebruik van de digitale mogelijkheden en integreer dit in uw strategie. Combineer en versterk de online activiteiten met offline acties. Zorg voor een gebruiksvriendelijke website en gebruik dit vooral als een marketingtool.

2. Wees transparant

Vandaag is quasi alles te vinden of te koop op het internet. Klanten, of dat nu bedrijven zijn of personen, zijn tegenwoordig heel goed geïnformeerd en dat bepaalt hun koopgedrag en het koopproces. Communiceer daarom duidelijk de voordelen en niet de eigenschappen van uw product of dienst.

3. Stop met verkopen

Er wordt niet meer verkocht, alleen nog gekocht. Stop er dan mee. De klant beslist vandaag zelf en heeft meestal reeds een weg afgelegd, alvorens hij contact opneemt met een mogelijke leverancier. Geef informatie en zorg ervoor dat uw potentiële klant u interessant vindt. Help uw klant kopen.

4. Zorg voor een passend verdienmodel

Wat is uw verdienmodel? Heeft u bewust voor dat verdienmodel gekozen? Heeft u de relevantie van uw verdienmodel in de loop der jaren al eens opnieuw beoordeeld? Het verdienmodel is één van de belangrijkste elementen van het businessmodel en een uitstekende tool om meer winst te maken.

5. Hou rekening met de globalisering

De wereld is het nieuwe speelveld. Als u met of binnen uw bedrijf niet internationaal wil gaan, is dit uw goed recht. Reken er alleen wel op dat buitenlandse spelers zomaar uw lokale markt kunnen betreden.

6. Focus en specialiseer

In het verleden waren vooral grote, machtige bedrijven de norm. Nu bent u beter, kleiner, wendbaar en keigoed in uw niche. Op deze manier kan u beter inspelen op de snel evoluerende markt. Probeer de specialist te zijn in uw branche en splits activiteiten af indien nodig. De klanten van vandaag doen zaken met experten en specialisten.

Is uw business model actueel. Beantwoordt het aan de eisen van het digitale tijdperk? Vraag gerust een gratis offerte voor uw KMO of project.

Contacteer ons